kolik zprávo jeho llmrtním loži, nuzném rubáši, chudičkém pohřbu; jsou tak jímavé a bolestné ve svém realismu bídy a ponížení, že básník v "Marínce" nepodal rysú jímavějších. XI. Záhy po skonu básníkově proměnily se v symbol jeho osobnost í jeho jméno; z odpúrcú postaral se o to novellista Tyl, z přátel a stoupenců žívotopísec Sabína H mladší generace pak v duchu přístupovaly k litoměříckému náhrobku Máchovu jako k místu posvátnému. Stalo se po letech zvykem vyslovovati heslo "Máj" kdykoliv šlo o čín básnické odvahy, uměleckého novotářství; krajní nepochopení a podceňování, jehož se dostalo geníu Máchovu, bývaly pak často útěchou mladistvým prúkopníkúm nových směrú, čelících proti vžilé a pohodlné tradící. Sabína, Frič, Nebeský byli první, kdo šli za Máchou a v jeho stopách přímkli se k Byronovi; generace Nerudova a Hálkova provedla celý program poesie Máchovy od medítační lyriky až k "Máji" a odtud k "Marince". Vše, co Mácha přinášel v době neplodné a epigonské jako vzácnou a smělou výjimku, stalo se tu samozřejmým požadavkem poetickým: hluboký světový názor jako podklad poesie, filosofický zájem o záhady všehomíra, pravdivost lyrického prožití, bezprostřednost náladového kouzla, citové podmalování krajinných vjemú; púvodnost básnických obrazú, ale také pečlivé studium prostředí ať soudobého, ať historického, pozorováni všední skutečnosti ve světě proletářském - to vše z prvotní XLIV