mlynářského pomocníka, hladovějícího mí!ence nepatrného děvčete řemeslnického, dělila jen teninká přehrada společenská. Svou bledou souchotinářskou Mignon nalézá básník ilIusionista v sprostotě a kalu proletářského smetiště ˜ a tento kout, povržený a literaturou tehdejší míjený, popisuje Mácha, dotud pathetík velkolepých krajin a romantických situací, se vzácným, podrobným smyslem pro realitu, s pronikavostí genru realistického a s humorem zcela rozmarným. Touto methodou pozorování genrového, které touž dobou, arciť v Iičení zcela jiných vrstev společenských, uživali u nás Rubeš a Tyl, zmocnil se Mácha několika postav a výjevů již v .Cikánech", ale nyní, třebaže líčí svou ubohou sentimentální hrdinku jako obět hmotného úpadku z někdejšího blahobytu, poprvé uvědoměle a s plnou odvahou činí od vnitřní reality krok ke skutečností vnější, sociální, ryze pražské a stává se předchůdcem realísmu genrového i kresby společenské. Tak .Marínka", práce, v níž Mácha jest umělecky nejsamostatnější, podává mnoho slibů pro budoucnost. zlý Osud nedopřál, aby Mácha sliby ty naplní! sám. X. Pojímáme-li .Obrazy ze života mého" za zdroj životopisného poznání pro poslední léta Máchových studií právnických, rýsuje se před námi život velmí chmurný a neutěšený. Skutečnost však byla mnohem chmurnější. Právnická studia odhalila Máchovo opravdové nadání juristické a otvírala mu cestu k společenskému vzestupu a hmotnému zajištění; Mácha, vykonav rychle a se zdarem XLI