Krkonošů, malebné české Středohoři s troskami památných hradů, opuštěný kout pražského módniho parku, kam střikaji jen pěny valiciho se zástupu, hřbitov při západu slunce. Ale vlastni kouzlo těchto povidek spočívá v krajně upřimném, málo jen stilisovaném podáni nitra básnikova: právě na těchto stranách Mácha s mistrovskou věrností nakreslil svou vlastni podobiznu, originál ni fysiognomivášnivého snilka, jehož tmavomodré oči jsou zality elegickým smutkem a jehož vysoké čelo zataženo jest těžkými mraky uvažováni filosofického. Naproti kratičkému. Večeru na Bezdězi", zřejmému zlomku, i naproti beztvárné .Krkonošské pouti", která působi dojmem fragmentárni improvisace ze sna, .M a r i n ka" jest hotovou, skutečně komponovanou novellou, jejíž jednotlivé částky rozmar básnikův pojmenoval způsobem dramaturgickým. Lyrické vložky, značné sily poetické, neprojevuji tu jen přimý vliv německého subjektivistického románu školy romantické, nýbrž jsou novým zřetelným důkazem, že vždy základní koncepce Máchových· děl byla lyrická, a to i tehdy, když je prováděl novellisticky. V povídce se vraci řada obvyklých motivů Máchova života i básnického tvoření: absolutni illusionismus v lásce nabývá tu kraj nich rozměrů, život a nicota, láska a smrt jsou tu těsně sloučeny, zcela v duchu básníkova přesvědčení o věčném střídáni; směs divoké vášnivosti a trpné mdloby ovládá ovzduší; kult hřbitovlt, choroby, sentimentálni hudby provází děj. Vlastního však významu propůjčuje .Marince" odvážný krok básníkův do skutečnosti jej obklopujíci, do špiny a bídy, nízkosti a nuzoty proletářského světa pražského, od něhož chudičkého syna XL