článek vývojového řetězce české literatury, náležejí tyto .Obrazy" na samý závěr díla onoho. I v těchto třech novellistických, zcela volně souvisejících skízzách, nadepsaných" V e č e r na Bez d ě z u", "M arin k a" a "K rk ono š s k á pou ť", jeví se impressivní Mácha, vášnívý čtenář soudobé poesie, do jisté míry epígonem: polo autobíografická, polo cestopísná forma novelly, pohodlně rozpředené a ní kterak neomezené, toť typický tvar romantického románu, jenž opětně vycházi jednak z mravoličného románu anglického XVIII. věku, jednak z Goetheova • Wilhelma Meistera". Mácha však nijak se nesnaži zakrýti zcela autobiografický ráz svého novellistického cyklu po způsobu romantickém; nevynalézá pro hrdinu ani jména ani masky, ani středověké nebo místní dekorace, nýbrž mluví přímo o sobě, nepokrytě v prvni osobě. Tento upřímný subjektivismus sbližuje novellístický cyklus bezprostředně s epilogem "Máje", a jako v "Máji", naskytuje se i zde hojná a vděčná příležitost k lyrice a reflexi. Básník jí užívá plnou měrou: prvni novellistická skízza jest útržek z cestovního denníku s názvuky hřbitovního elegismu; ve třetím oddíle cyklu cestovní dobrodružství dává rámec nejvýstřednějšímu visionářství na způsob druhé části magického románu Novalisova; ano i v zaokrouhlené novelle "Marinka" zbylo místo, kam' Mácha zařadil útržek denníkový. První z těchto povídkových črt vrací se zas k Máchově kultu nocí a večera, podávajíc přimo psychologický jeho klíč; poslední pak se ve formě děsivého snu opětně zabývá záhadami zásvětí; všecky volí si sceneríe pro Máchu zvláště příznačné: ponurý a osamělý hřeben XXXIX