jednoslabičných slov. Posléze svůj iamb, nikterak pedantický a ne vždy správný, rozmanitě obměňoval, čímž se vyhnul i jednotvárnosti (obě intermezza básněna jsou z téže příčiny v jiném rhytmu), pročež Máchův verš, podoben jsa strunám harfy, povolné i nejjemnějšimu doteku ruky cvičené, plyne jako vlny jezera za májové noci, šumí jako borové snětí ve hře lehkého jarního vánku, touží jako dlouhý stesk pozdního soumraku. IX. Slavný epilog Máchova "Máje" právem se pokládá za posledni slovo básnikovo. Mohutný a samostatný subjektivismus drtí v něm formálni i myšlenková pouta epigonského byronismu; citově i reflexivně hluboká lyrika tryská v něm, přelomivši kůru nepravdivé, vyčtené a nepůvodní epiky dějové; samorostlý názor světový plně se tu vyslovuje přese všecky zvyklosti časové a literární. Mácha, který téměř již utonul v polské romantice a ve škole Byronově, nacházi zde znovu svou podstatu a svou osobitost. A přece k pozůstalosti Máchově náleží dilo, jež všecky tyto znaky, vlastní úryvku hlavnlho výtvoru básníkova, podává v obdobném seskupení, avšak nad to i ve spojení s jinými vzácnými prvky rozvojovými. Je pak skoro netlvěřitelno, že tato skladba časově sahá jak před "Máj", tak před "Cikány". Dílem tím jsou trojdílné "Obrazy ze života mého", které již r. 1834 přinesly "Květy české". Hledíme-Ii na životní dílo Máchovo předevšim jako na XXXVIII