stříbřiti sťatou hlavu odsouzencovou, nebo prázdným důlkům vybílené lebky dojatě pohlížeti do večerní krásy májové. Hlubo!,é rozpory jednotlivce se společností, vášně se svědomím, člověka s přírodou, myšlenky s věčnou nicotou, touhy po životě s naprostou metafysickou skepsi, toužebného mládi s vědomim věčné pomijejicnosti všech jevů, nakupeny jsou v "Máji", ale přece básník dovedl povznésti své dilo k vzácnému stupni harmonie: dějové i látkové, citové i myšlenkové dissonance vypěl jazykem tak melodickým a hudbou slov tak mistrovskou, že o mnoho desetileti předstihl svoje vrstevníky. Mácha, vybiraje se vzácnou zdrželivosti, vlastní skutečnému znalci slovesné působivosti, pouze výrazy suggestivni a slova hutná a plná, řidě svůj básnický slovník potřebou čistě lyrickou, vyhýbaje se všemu, co by rušilo sloh elegický a sentimentální, pracuje hojnými paraIlelismy větnými, veršovými, učinil si z českého jazyka podivuhodně dokonalý nástroj pnetícký. Touto individuálni reformou básnického slovnika českého provedl úplný převrat v české poetice, která dotud svou řeč čerpala z pramenÍ! tradičních, ať z lidové písně, ať z jazykové archaeologie fíIologické a slavjanofilské. Ale Mácha v "Máji" nespokojil se nikterak přeměnou pokladu slovního: znal i zvukovou hodnotu jednotlivých slov, vyvolával vyšší hudebllí účin zvukomalbou stále se vracejících týchž samohlásek j umělým seskupenim souhlásek stejného řádu; pečlivě volil, jako vycvičený hudebník, pro své vždy téměř plné a štěpné rýmy významná a přesná slova rýmová; skoro raffinovaně vzněcoval převládajicí náladu opětovným vracenim se k týmž rýmům, především k několika působivým dvojicím náladových XXXVII