a náladové nuance vyvolával dlouhé řady vlastních záchvěvů srdce a myšlenky, až posléze dal vyzníti jedné, mohutné doniínantě, v níž se vše, dotud rozptýlené a roztěkané, objímá, snoubí, slévá. Jsa na míle vzdálen suchého pedantického popísování mrtvé poesie XVllI. věku, byl u nás první, kdož pracoval k vytváření poesie malebně náladové, a jsa nadán nevystihlou jistotou v postřehováni rysů dotud v přírodě nepozorovaných i vzácným vkusem při volbě epithet řídkých, výrazných a jednoduchých, předvedl svým čtenářům české stilisované Středohoří jako neobjevený dotud svět, a přece zase jako typicky případné dějíště pro tragoedie lásky, jara, zmařených illusí. Při tom Mácha v "Májí" stále kolísal mezi dvojím protílehlým pojetím přírody, v dualísmu nikolí vzácném u básníků světobolu. Jednou se mu příroda jevíla jako naprosto souhlasná průvodkyně člověka ve všech záchvěvech srdce; podoben jsa Lenauovi, pozoroval, že každý, sebe drob. nější jev přírodní, květina i strom, mech i pták, vlna i oblak, prosycen jest neskonalým hořem lidského osudu, a že tedy ponořiti se do tichého tajemství klíčení a květu, stoupáni mízy a zrání, šepotu vln a tikotu ptáka, stínu měsíčního paprsku i blouděni hvězd, znamená zároveň sestoupiti na dno lidské bolesti. Jindy však pessimismus hlubší a myšlenkově zralejší, který připomíná Vignyho, strhuje Máchu hrůzou pravdy o naprosté necitelnosti přírody k bolu lidskému; pak hromadil protiklady přírody tiché, vážné, zlazené, májové a osudu vášnivého, krutého, vraždícího; pak dává s hořkou íronií zváti hrdliččinu hlasu ke hrám lásky v oka mží ku, kdy Jarmila v zoufalství vrhá se do vln, nebo tichému světlu májové luny v klidném ozáření po XXXVI