Takto se oba výjevy, vyplňující zpěv II. a IV. "Máje", stávají posledním a nejvyšším slovem genía Máchova, jeho básnickým odkazem; proti nim také ostatní součástky .Máje" jsou pouhými zatímními pokusy: ať již jest to melodický zpěv I. se svou neodolatelně sladkou mdlobou toužebné lásky i se svým zoufalým pathosem vyvršené beznaděje, nebo vzrušený zpěv III. se svou malebnou krásou jasné přírody, vysmívající se takřka člověku v jeho nevýslovném neštěstí, nebo posléze obě uzavřené ballady, zvláštní suggestívní síly, jímž básník v zralém rozmyslu komposičním přířkl místo pouze epísodické. Tak zmizely v .Májí" tvrdé a těžké koníury epické pod měkce lazenými barvami důvěrné a prožité lyriky a pod zvláštním, zázračným temnosvitem meditace filosofické, a obraz, původně snad koncipovaný jako děsivé, vášnivé fresko figurálně výpravné, přepodstatnil se v toužebný symbolický sen srdce: součástky krajinářské, náladová malba přirodních scenerií soustřeďovaly při tom na sebe víc a více intensívniho zájmu tvLtrCova. Byly chvne - jednu z nich zachytil známý Máchův zápis v denníku ` kdy Mácha chtěl celou komposíci podřiditi malebné přírodní deskripci, v níž by asi postavy byly úplně pohlceny bývaly pozadím a děje stlačeny na nejmenší míru: ale posléze básník odolal a vyrovnal všecky prvky v harmonický celek. Jako již dříve, ať v Iyríce, ať v próse historické, tak v .Máji" v krajinářských líčeních a přírodních postřezích vládne nebývalá suggesce tím, že básník každý z ních podmaloval určitým citovým stavem, že klada vedle sebe v dlouhých a barvitých řadách vzácně původní pozorování přírodních kouzel, současně s uměním psychického odstínu * XXX.V