vniHni osud, svou osobni tragoedii, neméně beznadějnou, než byl truchlý osud Vilémuv nebo Jarmilin. Tato dvě místa jsou vskutku duchovními ohnisky "Máje": Mácha tu se silou meditace i bezprostředností lyrismu. s bohatstvím obrazu i s kouzlem slovní hudby, se zázrač· ným darem snění i s uměním obrazného symbolismu soustředil své myšlení, svůj světový názor, svou představu života. Kdežto však Mácha v dřivějšich pokusech lyric. kého gemu nedovedl úplně vyrovnati živel ideově kon· struktívni a náladově malebný a často namáhavě a nejistě hledal pro myšlenku případný poetícký výraz, - nyni, v hodině rozloučeni, kdy navždy zacházi za skalinu na obzoru, za jakési jasnovidecké inspirace, vše se mu bez· děčně a organicky proměňuje v dokonalý básnický útvar, za úplného splýváni pomyslu a obrazu, ideje a symbolu, citu a metafory, kontemplace a malby, filosofie a hudby. Zde, v útvaru definítivnim a rekapitulaci konečné, setkáváme se opětně se subjektivní filosofií Máchovou, jež k nám mluvila z jeho lyriky a jež svrchu byla analyso· vána: Máchův skeptický nihilismus metafysický mluví z tajemného šumotu a záhadného šeptání posledních úvah Vilémových v půlnočním tíchu, rnšeném pouze zoufalým rhytmem těžkých kapek, řinoucích se s mokrých stěn vě· zení; Máchův zrazený í1lusionísmus a passívní elegismus propuká v hloubavých dumách před zbělelou lebkou zločincovou na kolu popraviště za májového večera, přecházejícího v noc; mučívé chvění hrůzy nad ustavičným bez· útěšným střídáním jevů a nicoty naplňuje ponuré ovzduší obou scén, kterými se Mácha znovu projevil jako vzácný básník večerních stínů, houstnoucích temnot, nočních chmur. XXXI\(