náručí. Ostatek děje rozvíjí se pak důsledně a přirozeně z těchto základních předpokladů - i končí vůdce lupičů a otcovrah Vilém na popravišti, a padlá jeho milenka Jarmila v prokletí a zoufalství ve vlnách jezera. Je-Ii tato dějová kombinace, tak upřílišující v hromaděnl hrůz a zločinů, samostatným výtvorem romanticky napiaté a citově předrážděné fantasie Máchovy, - motivy samy nejsou než epigonským holdem Byronovi a jeho výstřední fabulaci. Mácha, hledaje epickou kostru pro svou hluboce osobní reflexi a vášnivou lyriku, sáhl ku prameni, jejž mu stálé čtení a mohutná, ač paradoxní sympathie přibližily nejvíce: k "Vězni Chilonskému", ke "Korsaru" a k .Parisině", a zpracoval motivy, charaktery a zápletky, odtud přijaté, pod silným posud dojmem německé loupežnické romantiky, která v průměrné produkci tehdejší pohřbívala Rousseauův a Schillerův odboj proti společnosti pod tíživým nánosem sensační hrůzy a dobrodružnosti. I leží dějový růst a kombinační postup "Máje", pokud skladba vůbec je skutečným epickým dílem, zcela jasně před námi; přece však při tomto pozorování básně nelze zhostiti se pocitu, že základní koncepční jádro díla sluší hledati kdesi zcela jinde. Máchova vlastní básnická osobnost nejprudčeji a spolu nejvelkolepěji se vybíjí na dvou místech "Máje", jež právě jsou nejodlehlejší od epického dění: v druhém zpěvu básně, kde v půlnoční temnotě a bezzvuké prázdnotě podzemní kobky Vilém přímo a zblizka s úděsem pohlíží do Medusiny tváře záhrobní nicoty, a v epilogu celé skladby, v němž básník, úplně vystoupiv z objektivnosti vypravovatelovy, s bolestnou otevřenosti, odhaluje svůj Mácha, Spisy ll. XXXIII