barvité pozadi pro vyprávěče, sytá líčeni scenerII JSOU nerozlučně spiata s výjevy vášně; i v "Cikánech" ukázal Mácha své uměni vystihovati románové ovzduši, pittoreskně zachycovati náladu dějovou. VIII. Souvislost mezi románem "Cikáni" a básni "Máj" není' pouze chror.lOlogická a dějová: obě různorodá dila, takřka zároveň vyrůstajicí ze společných motivův epických, poslednimi kořeny psychické koncepce tkvi v téže nebezpečně sesouvající se půdě autorova osobniho osudu. zlý démon žárlivosti, jenž v "Cikánech" proměňuje spletité osudy Giacoma, Valdemara i mladého cikána v divnou směsici hrůzy, zoufalstvi a zločinu, a jenž vede v "Máji" ruku "strašného lesů pána" Viléma k osudné otcovraždě, ve skutečnosti upiral svoje děsivé zraky na básníka právě za doby, když v prvnim varu koncepce osnoval romaneskni děj obou výtvorův. Epický námět "Máj e" rozvádí strašný osud žárlivého vraha a tím do. upřílišených důsledků promitá to, co by jemu samému bylo souzeno jak společností, tak zákonem, kdyby v náhlém vzplanutí" vášně byl dovedl proměníti bouře svého citu, žárlivého a podezírajícího, ve výbuchy činu a pomsty. Než tento základní epický motiv "Máje" zadrhl Mácha ještě druhým dějovým prvkem, rovněž už v "Cikánech" vykořistěným. Jako žárlivost pudi mladého cíkána stále a ne odvratně proti vlastnímu, neznámému otci, zločinnému svůdci milenčinu, tak hrozná Moira čini Viléma otcobijcem, když byl seznal, že jeho Jarmila klesla v otcově hříšném XXXII