román "C i k á ni". Koncepční bod tohoto divoce vytřeštěného a dobrodružně zmateného díla, jehož přepiatá romantika přeherodesovala Herodesa, jest lyrický a subjektivní. V strastné době bolestně nevyrovnaného a pochybnostmi trýzněného poměru k Eleonoře Šomkové raněn jest Mácha přízrakem nedůvěřivé žárlivosti, kterou románem promítá epicky, vyháněje vše do kraj ni dramatiky a násilné hrůzy. Krajinářské dojmy z Italie a českého Středohoří poskytují pozadi; osudová tragoedie a byronská epíka dějovou osnovu; temný a slepý fatalismus vášní, které v přehnaném zjednodušení vyčerpávají, ba pohlcují každou postavu vyhnanou do jediné náruživosti, dávají zrůdnou a vadnou psychologii; kontrast Italie a severu, benátských gondol a českých hvozdů, šlechtických sídel a zapadlých hospůdek zvyšují pikantnost děje, namnoze se ztrácejícího v šírokém a svěžím líčení krajínářském. Nevěra a žárlivost, únos a krvesmilství, šílenství a cikánské bloudění, tajemné znamení na těle a zavržení dítěte, vražda a poprava - toť navršené motivy románu, ve kterém vnější romantika, rázu spíše německého než anglického, slaví SVOll noc filipojakubskou. Základním nedostatkem románu, jenž dnes zajímá vlastně tolíko dějovými parallelamí k "Máji", není okolnost, že Mácha byronských postav nevyvolává ve velkolepém ovzduší kosmické melancholie a socíálního odporu, jenž tvoří Byronovu velikost, nýbrž spiše v tom, že epický děj není podložen nižádným světovým názorem, níjakou hlubší idejí, jakými jindy básník téměř marnotratně plýtval. Proti .Mnichu" však lze i v nedokonalých .Cikánech" pozorovati pokrok: krajinář stále provází epika, malíř vytváří XXXI