"Mnich", jenž zt1sta! nedokončen, v románu "Cikáni" a ve veršované povídce "Máj". Byronovy skladby, jichž motivy a postavy, ač vždy v jiném stupni přibuzenství, se v těchto výtvorech vracejí, jsou "Lara", "Giaur", "Korsar", "Parisina" a "Vězeň Chil1onský". Chronologie uvedených tři děl Máchových je spolu dokladem, jak Mácha postupně se vymaňoval z jednostranného vlivu dějové romantiky Byronovy a kterak víc a víc v Máchovi pronikaly vlastní prvky myšlenkové í žívly lyricko-popisné nebo lyricko-reflexivní. "M n í cha" básník sám charakterisovaI jako výsledek nejíntensivnějšího byronismu, který tehdy naň působil suggescí takměř démonickou: k archaeologickým a dávnověkým sceneriím a motivům hístorické novellistiky Máchovy druží se scenerie a motivace byronovská, klášter na sv. Bernardu, hradní kobka s rakví, náhlý příjezd, tajemná hrůza z osudné víny, těžká provinění divoké vášně, svrchovaná míra kajícného trestu, žal a zoufalství svedené divky, vše v barvách křiklavě nanesených, konturách ztrhaných, v osvětlení z tragoedie osudové. Místo psychologie jest tu pouhá romanesknost, místo charakteristiky pouhé hromadění dobrodružných schemat, místo výkladu čínů spletenina nejasných dějů, za nímiž všecko úsilí vykladatelské marně hledá ohlasy vnitřního života básnikova. Když sebe pečlivějí seřadíme tyto bízarní úlomky, "Mnich", podle správných slov Máchova přísného soudce kritíckého, zltstává pouhou karikaturou poesíe Byronovy. Pochybenou methodou vnějšího hromadění dějových a scéníckých ryslt z děl anglického básníka postupoval Mácha, tvoře nejobjemnější svou skladbu prosaíckou, XXX