výstředními a úchvatnými ději, jež jsou spolu velikými, ač značně neurčitými symboly; postavami zločinnými a blahodějnými zároveň, Ueré jsou dopola zosobněnim ideje a odpola apotheosou básníkovou; zápletkamí strašnými a ďábelskými, jež hraníči na zločin a šilenstvi; nevýslovnou směsí slohu legendárního a historického, moderního a vlsionářského. Mácha, jenž sám ve svých. pokusech rozbil formu dramatu a hístorické novelly, aby zachránil svůj nejosobnější dar básníc ký, lyrickou reflexi a: 'citovou meditaci, našel v Byronovi velkého ničitele uzavřené formy epické, který si vždy znovu vytvářel přiležitost lyricky sníti, filosoficky meditovati, eroticky blouzniti, společensky revoltovati, nadšeně se dívati do přírodní krásy. Byron byl Máchovi dúkazem, že lyrika, meditace, sen, líčení jsou v poesii vším; že stači, aby ten, kdo jimi vládne, byl velkým básnikem, byť neznal umění psychologícké Individualisace a byť jeho dějová vynalézavost byla skrovna. A tak úhrnem, pod vlivem Byronovým Mácha, jenž nepotřeboval myšlenkové ínspirace, rozvolňuje ještě svou formu poetickou; sesiluje svúj sklon ke groteskní a bizarni motivaci dějové; zalibuje si výstřední a absurdné postavy oblité zločínem a děsem; proměňuje v jakousi slepou soustavu svúj fatalismus vášně a svúj subjektivísmus individua; odchyluje se od básnické archaeologie. Máchúv byronismus i za vlivu nejpronikavějšího jest jednostranný a kusý: vnější, fabulační, dekorativní, technický - myšlenkově Mácha také za této doby Zllstává samorostlým a pllvodním. Ve třech básnických dílech široké koncepce se Mácha nejtěsněji připial ke vzoru Byronovu: v bal1adíckém eposu XXIX