není vlastně Byronem, který okouzlil Goethea a osvítil Puškina, ani oním, od něhož se učili Francouzové ze "Cénaclu"· nebo Heine; toť Byron stilísovaný a interpretovaný cizím prostředím. Lze zhruba říci, že Byron a Mácha jsou· temperamenty protichúdné: ironik a sentimentalík, titanovec a passivní snílek, odbojný útočnik a zoufající melancholík, velkolepý kritik společnosti a samotářský subjektivista, výbojný kosmopolíta a elegický vlastenec tu stojí proti sobě. Oba vycházejí z krajního individualismu, na němž spočivá veškerá jich bytost, a nenalézajíce v životě dostatečnou miru osobní svobody, vzpíraji se světovému řádu - Byron spíše vltlí a zcela rázovitým opovrhováním intelIektu povzneseného, Mácha spíše citem a bolestnou pochybovačností intelIektu hlubokého. Byronúv vzdor, rytířský, domýšlívý a činorodý, zakládá se na vúli k moci, vede k revoltě, boji· za svobodu, válce proti tyranii, polítickému spiknutí, převratu společenského řádu; Máchúv odpor, zakřiknutý, stísněný a passívní, vyvrcholuje vúlí k zničení, hlásá evangelium i11usí, soustavu nihi1ismu, náboženství nirvany, pessimistickou negaci. Temperamentem a názorem si tedy oba básníci nemělí co říci, jakkolí Mácha podle zákona polarity cítil se přitahován všemi skvělými vlastnostmi svMného Alastora, kterých sám neměl; v ublasti idejí dala německá metafysika, přizpúsobená vlastní elegické sentimentalítě, Máchovi i nejsmělejší pomysly, jež by třeba ve formulaci nádhernější a v přízpúsobení časovějším byl mohl načerpati z Byronovy filosofické rhetoriky. Než Mácha byl u Byrona oslněn týmiž skvělými a záhadnými rysy básnického umění, které tak mocně púsobily na romantíku polskou: XXVIII