vyšším symbolem svého snění filosofického; jako Novalís básník záhrobí, tmy, blouznění, i Mácha vyciťuje všecky světelné, zvukové a vzdušné odstíny temna a měsíčního svitu; jako Novalís, magnetisovaný ústřední představou své zemřelé milenky, podobně i Mácha, stále mučený záhadou zásvětí, v hustých temnotách noci nalézá konečnou odpověď. Ale kdežto Novalisovi půlnoc odpovídá mystikou lásky, splynutí, kladu, Máchovi z ní mluví mystika zmaru, zničení, zoufalství. Obdobně symbolísuje Mácha věčné hledání Tajemství nikolív hledáním "modré květiny" fOmantické, kterou přece lze nalézti v nekonečné dálce, nýbrž blouděním měsíce za milenkou, které nelze najíti vůbec; obdobně s příklonou k vlasteneckému elegismu líčí pouť za ideálem jako touhu umírajíciho pážete po budoucí vlasti, která jest pouze chladným svitem luny, temným mrakem, vzdušnou iIIusí. Nepochopena jsouc svými vrstevníky, chovala tato duševně velmi složitá lyrika Máchova bohaté prvky dalšího básnického rozvoje: na místě zásady imitační, jíž zastupoval jak Jan Kollár, seslabující napodobítel cizích reflexivních básníků, tak Čelakovský, zhušťující napodobitel písně lidové, stavěl tu Mácha princip samostatného, úzkostlivého, třeba chvilemi těžkopádného hledání vlastní přiléhavé formy pro myšlenku stále provázenou citovým naladěním. Kdežto do vystoupení Máchova jedni z lyrikŮ trpěli myšlenkovou suchopárností, druzí pak nicotnou citlivostí, Mácha, který své básně těžce platil životem, stále podával jednotu ideje a emoce, reflexe a nálady. Při tom Mácha byl první náš lyrik, který odhalil kouzla krajinomalby ve verši, a jakkoli jeho XXV