myšlenky a mocného citu vytváří lyriku filosofíckou a elegickou zároveň, a jsa rozený básník impressionistický, vždy pro svou poesii nalézá krajinářskou dekoraci, v níž však jen málokdy se spokojuje s popisem a se situačním líčením. Zprvu, dokud se Mácha neosvobozuje od svých vzorů, od německých elegiků náhrobních a od domácí bal1adistiky, symboly jeho jsou všední a jeho výraz je neumělý, tvrdý a strojený; také jeho četné ohlasy lidové pisně slovanské se všemi antithesami, metaforami, zdrobnělinami a něžnostmi nejsou mnohem více než básnická cvičení, třebaže Mácha se zcela jiným uměním než Vacek Kamenický, Picek nebo Chmelenský vystihoval ráz stručného lidového popěvku. Potom, vycvičiv své umění hymniky elegické a pathosu myšlenkového na zachmuřených těžkomyslných úvahách námětů vlastenecko-historických, v řadě básní, v nichž neni rhetoriky, nýbrž kde obrazy prostě rozvijejí ideje a kde malebné rysy stupňují jen dynamiku citu, povznáší se k vznešenosti, jakou zaručuje rovnováha ideje a symbolu, pomyslu a básnícké řeči. Mácha, jenž nikterak nenáleží k lyrikům naívním, ale jejž bohatství malebného jeho zření zachraňovalo od výlučné, suché spekulativnosti v lyrice, spiše Schillerovec nežli Goetheovec, činí z náladové a sensitivní básně orgán myšlenky filosofické. Tato methoda básnická, protichůdná všemu, čim se do té doby vykazovalo naše básnictvi, má mezi německými romantiky svého klassika v Novalisovi, jehož .Hymny na Noc" stoji lyrice Máchově bliže nežli cokoliv z poesie světové. Jako Novalis, stejnou měrou sensitiv i intel1ektualista, tak i Mácha činí noc nej XXIV