pozdě, nebo sblížil se s bytostí nedůstojnou - tak tento nevyléčitelný ilIusionista, který už od dětských let vyznával náboženství zmaru, znovu prchal k opíu filosofické spekulace, jež v transcendentním individualismu Fichteově stavěla závratný a hrdý hrad pro subjektivisty, odvrácené od marné hry věčně rozptylujících se přeludů skutečného světa. Avšak důsledná spekulace o posledních metafysických záhadách vyvrátila i tento hrad pýchy a sebeklamu. Mácha rozšiřil zákon stálého zániku, nekonečné pomíjejícností, kolotavého přechodu v nic posléze i na svůj subjekt, a se zoufalým Masem, jehož zsinalé světlo vrhá svoji zelenavou zář na nejhlubší verše básníkovy, uzřel před sebou příšerné rozcestí: buď je nutno věřiti v tupé a němé resignaci, že naše Já navždy zanikne v prázdné nicotě, anebo v pantheismu trpném a bezcílném smiřiti se s představou věčného návratu, opětovaného přetělování a přetřiďování, stálého sledu by ti a zničení. Unaven jsa všemi tíhami a zklamánímí jedné exístence, jejíž obsah prožil pří své stupúované citlivosti, prudkosti vztah Imílostných a opravdovosti myšlení v několika letech jinošství, Mácha nepřeje si již pantheistického oživování v hmotě nebo v ideji, a raději volí bezvědomý, konečný zmar. Touha po pustém stínu, po pouhém prázdnu, po věčnosti bez konce jest posledním, sotva znatelným stenem metafysické myšlenky Máchovy. Potom mlkne vše. Pro tuto filosofickou soustavu, podloženou však velmi složitým životem citovým, hledal Mácha lyrické symboly, jako první náš básnik, jemuž poesie jest výrazem celistvého světového názoru. Stálým sjednocováním vznešené XXIII