V. Máchova lyr i k a, vrchol jeho díla básnického, dochována jest budoucnosti, která ji náleží bez každé výhrady a pochybnosti, v směsici trosek a náčrtů, zlomko· vitě a nesoustavně, bez chronologie a výběru. V této spoustě básni nehotových, často jen myšlených a v samém varu koncepce vržených na papír, pozorujeme namnoze, jak Mácha se vždy znovu vracel k jednomu motivu, jak dlouho pracoval o témže obraze básnickém, jak hledal vnitřní rhytmus pro určitý duševní stav, jak do· kresloval, stinoval, stupňoval, jak opouštěl skladbu nedokončenou, sotvaže zachytil některý odstín citového vzrušení, polotón myšlenky, postřeh krajiny. Jednotvárnost, kterou tl někoho pltsobí tyto improvisace, časově sahajicí od básnických začátků Máchových až k jeho skon:l, nevzniká pro nedostatek poetovy soudnosti, nýbrž jen proto, že pi1Vodní vydavatel Máchilv, jemuž vděčíme za zachrá· nění těchto verši!, z kterých nechtěli bychom pohřešovati ani jediného, do knihy vložil místo lyrického díla Má· chova prostě jeho lyrickou pozilstalost. Všecko lyrické tvoření Máchovo vyrůstá z kořenů, které v mladistvých jeho německých pokusech jsou úplně odhaleny, leč hlubším a s]ožLě.Jším prožíváním vlastního osudu nabývá sentimentálnost, původně jen literám i a fiktivni, hutné a životné podoby, právě jako filosofické vzdělání a metafysické úsilí Máchovo mění někdejší matnou a naivní reflexi jinošskou v závratně klenutou konstrukci kosmického pessimismu a zoufajíciho idealismu. XXI