necké poesii stál polským elegikúm značně blizko, dal se očarovati polskou politikou, polskoCl řeči, polským básnictvím. Byla to doba, kdy Mácha, dostupUjící vrcholu mladistvé vnímavostí, podléhal dlouhé řadě cizich vzorů, nemoha se pevně a bezvýjimečně rozhodnouti pro žádný z nich, kdy kolísal mezi všemi formami slovesnými a pokouše! se ve všech, aniž se většinou dostal přes pouhé náčrtky a zlomky. V tomto obdob i vznikla i dramatická torsa Máchova, jež případně lze uvésti v parallelu s jeho historickou novellistikou. Kromě pobělohorské tragoedic .Král Fridrich", z niž byly provedeny právě jen dva výstupy plné nejčernějši melancholie dějinné, vraceji se tyto scénické experimenty, nadepsané "B r a tři", "B o le s la v" a "B r a t r o v r ah", náměty svými z dějin Přemyslovcll ke kronice Hájkově, divadelni technikou k dějepravným hrám Klicperovým, jednostrannou psychologií melodramatickou k divadlu romantickému. Mácha v divadelnich zlomcích svých takřka mimoděk dospěl k typické technice tragoedie romantické: ne šetře jednoty děje ani gemu, času ani mlsta, zaměňuje dramatickou akci mohutnými lyrickými výlevy a klada místo pevné dějové kostry jakousi neurčitou filosofii dějin, dospěl ku proměně dramatu v báseň Iyricko-epickou. S marnotratností lyrického lmprovisátora rozsévá melodramatické vložky v samomluvách i v prologických partiích; zastavuje melodick5·mi reflexemi o osudu děj a přerývá popisnými rysy dialog, takže pro lyriku nerozvíjí se energie, neprovádi se dramatický čin. Proto pravým a vlastnilO výrazem tohoto bohatého genia lyrického je náladová píseň, lyrická reflexe, citová improvisacc. XX