žený hrůzami, násilnostmi, podivnými rodinnými a kmenovými zápletkami, měl rozfíjeti v zauzlení složitém a dramatickém jeden vůdčí motiv, který se objevil básnikovi při zamyšleném pohledu do krajiny nebo který jako' temný hlas srdce překvapil jej uprostřed nečinného sněni. Proto Mácha prováděl krajinářská ličení, plná původních a při mých postřehů, dříve nežli dějovou kostru; proto před charakteristikou osob, buď romanticky konvenčních, nebo matných, vypracoval si dlouhé, volně rhytmované lyrické reflexe, které měly románům a povidkám dáti atmosféru. Tři nestejně rozměrné fragmenty široce koncipovaného románu .Ka t" ze života záhadného dobrodruha Václava IV., jenž ve věčném střídání moci a nízkosti, sku· tečnosti a hry prohrál osud, "Křivoklad", • Valdek" a "K a r I ů v Týn", právě jako oba pouze lehce nastíněné no· vellistickézlomky .Valdice" a .Klášter Sázavský', i kdyby ruka tvůrcova nebyla předčasně nad dilem nehotovým ztuhla, jistě by nebyly uzrály v pravídelné romány pevné dějgvé osnovy a přesného psychologického zkloubení; na· opak, byly by zůstaly lyrickými improvisacemi, v nichž by mrtvé kamení hradů, vrchů, zřícenin tvořilo ústřední bod, kolem kterého by chmurné nálady a elegické meditace básníkovy byly kroužily jako černé ptaetvo kolem starýdi hlásek drolicích se tvrzí. Mácha jako nove1Iista, jako interpret dějin národních nepředstavoval v těchto pracích nikterak pokrok literární: střepy románu .Kat" ukazují, že patnácté století a kvasící zmatky doby Václavovy nepojímal s větší hloubkou než Tyl, Klicpera, Chocholoušek, nemaje, jakkoli do děje episodicky uvedl postavu Husovu, správného tušení o vlastní velikosti oné doby; také výklad XVIII