vlastenectví; nejsa ve svém výlučném, zcela romantickém individualismu uvědomělým ,demokratem; posléze nikterak, přes oddanou svou náklonnost k Polákům, nejsa stoupencem Kollárovského slovanství a odtud plynoucí filosofie dějinné, nadšeně a bezpečně ukazující k budoucnosti - Mácha vlastenecké hnuti pojímal docela historicky v úplné shodě s elegismem, který od dětství plně ovládal jeho duševní svět. Romantický kult dávnověkosti, spojený se silným zájmem fabulačním, učinil Máchovi drahými právě ony prameny historicky nevždy spolehlivé a kriticky zřídka kdy cenné, ve kterých šerý pravěk vylíčen byl v nejživějších a nejpestřejších barvách; kde dějová pitoresknost úplně zakrývala pragmatický děj a kritiku motivů; kde legenda, mythus, imaginace, příkrasa splývaly v jediný celek barvitý a poutavý. Proto tak mocně zasáhla do rozvoje Máchovy novellistiky kronika Hájkova, jejiž široký, malebný, pohodlně epický stil pomáhal formovati Máchův sloh; proto básník tak plně podlehl ossianské romantice a vystupňované dávnověkosti Rukopisu Královédvorského, jejž v řadě epických básni z domnělého starověku českého a v několika skvěle improvisovaných lyrických zlomcích napodobil až do jednotlivostí. Z těchto básnických a lživědeckých zdrojů čerpal vlastenecký elegik a melancholický antikvář i látku pro svou historickou 1I0vellistiku, která před proniknutím vlivu Byronova soustředila na sebe veškerý umělecký jeho zájem. I tyto cyklické romány z české dávnověkosti, i tyto fragmentárně jen načrtnuté povídky z našeho středověku vznikly z ryzí inspirace lyrické: jejich děj, často přetí Mácha Spisy Jl XVII