XLVI- ÚVOD ného zániku,Nnspirován zoufalstvím a smrtelnou úzkostí našel na drsných a gigan~ických svých skřipkách, jichž smyčcem pohybovala neviditelná ruka celého kmwe, nejvyšši tóny života, které zalehly barbarsky a mohutně v generaci hrající si morbidní hudbou smrti umělé, přinášející po· slední sensaci smyslům umdleným. Pohled na takový bludný, chmurný balvan zanesený jakoby náhodou do zcela odlišného prostředí, klesající velkou svou vnitřní tíhou hluboko do půdy napro'sto jiného složení, nesoucí v hluhok:J"ch svých rýhách stopy větru Ll bouří vzJákL;ích kOi1l,in, slovcm zamyšlení 8C nad zjevem, jakým jest Petr Bezruč, naplňuje zvláštní skepsí o oprávněnosti vývojové filiace a pragmatického výkladu nové české poesie, dosud nedovršené, neuzavřené, plynoucí a vlnící se., Skepsi té podlehne nepochybně i čtenář těchto úvodních slov, která pokusila s·e vnitřně spojit, historicky seskupit, přehledně urovnat velké bohatství zjevů skládajících české nové básnictví. Leč ten, kdo ~ochopí, že tato snaha vyložit a seskupit, srovnat a učlenit novou českou poesitr.ěla konečný jiný cíl, totiž usnadnit a prohloubit, přioravit a doplnit vlastní esthetickou rozkoš četby chutnající a vnímající, sensitivní i intellektuelní zároveň, pi'izná snad určitou míru oprá vněnosti a účelnosti této skizze úvodní. Arne Novák.