XLIV NOV A ČESKA POESIE písně: dva, tři krajinářské rysy, několik psychologických nápovědí, prudké lyrické zadrhnutí, překvapující ironické roztětí uzlu - toť vše. Jindy vytváří malé ballady, jež mají ostrou precisnost dřevorytu: rychlý spád děje, shrnutí epického obsahu do několik slov, břitká poznám· ka odhalující vnitřní motivy, konečné vyřešení jako 'rána mečem - nic více. Ironická koncepce světa, prudká láska k moderní skutečnosti, stálý spor intellektu a citu, sarkasmu a vášně, pronikavý smysl pro rysy potlstatné, nepřetržitý dotyk tragiky, pak písňová forma úsečná a pružná, - vše to učinilo Dyka drahým básníkem a svůdným vzoren} nejmladšího pokolení lyriků. Jedni z nich vrhli se do života, do vírů vášní a smrště velkého města s divokým temperamentem, jenž důvěhvě přisvědčuje jeho darům, dobrým i zlým, sytícím i jedovatým, aby předčasně odstoupili od porušující hostiny přesyceni a zhnuseni - tak především pozdní Heineovec cynické vervy František Gelner a Fráňa Šrámek. Druzí, plaší snílkové naslouchající v bezhvězdných nocech tepotu svého poděšeného srdce a zmatené řeči přehlušovaných instinktů, zasnoubili svou meditaci s hlodavou ironií a zpívali v drobných, trpce pointovaných písničkáoh podivného rhytmu o všech nahodilých stanicích svých poutí spějících přece bludnými svými oklikami k domovu srdce - tak vedle Hanuše Jelínka, Romana Haška, Jiřího J1 ahena, Josefa lVI uldnera, Václava Chaloupeckého zejména Karel Toman, jeden z prokletých básníkt'í vroucně líbaných i\hrsami. V zemitém a drsném talentu Josefa Hol':ho