XXXI- NovA ČESKA POESIE rovi, S nímž obdobně pitval svoje i společenské nitro a odhaloval rysy životního úpadku; zamčniv však spleen ideálem, realitu snem, znechucení visí dospěl k jednotě s novoidealisty pohrdajícími hmotným světem a doplňujícími jej oblastí podvědomého a nadvědomého; našed řadu všeobecných, vznešených symbolů a typů stanul uprostřed školy symbolické, s jejímž nejvyšším představitelem sdi1e1 'se i o hojnost znaků formálních; konečně ideový podklad všech těchto visionářských nadějí učinil jej vzácným a drahým nejmladším básníkům, kteří v duchu své genera'ce zpívali hymny renaissance životní. V době, kdy Antonín Sova byl drsným básníkem mravních i duševních křečí rozkládající se a upadající společnosti, stála mu nejblíže ona uzavřená básnická skupina, již od roku 1894 seskupil kolem 'lM oderní revue" Arnošt Procházka. K minuciesní a důsledné drobnomalbě smyslových vjemů, dojmových postřehů a pudových záchvěvů, jimiž vyčerpávaly se první básnické knihy této družiny, nejtypičtěji představované Jiřím Karáskem ze Lvovic, dospěli pozděj ší symbolisté od naturalismu, původně velmi materialisticky pojatého. S pudovou vehemencí snažili se vyžiti celý těžký a temný svět hmoty ve všech jeho zjevech; chtěli sestoupiti do nejtemnějších jeho hlubin, kde zeje rozklad a zmar; toužili píti všemi smysly z jedovatých jeho pohárů, které míchá choroba a smrt; dychtili zúčastniti se veškerých jeho svůdných a záludných her lásek absurdních, perversních a vražedných; odvažovali se vyčerpati požitek daleko za mez znechucení a hnusu. Odraz tohoto jedno-