xx- NOV A ČESKA POESIE roká křídla nad myšlenkovou periodou i nad dojmovým postřehem. Toto tvůrčí úsilí o novou homogenní formu básnickou nepodnikl Sova jen za sebe a pro sebe: tu hledal pro celý zástup mladých lyriků i prosaistů nový nástroj pro nové cítění, nové náladové ustrojeni, novou interferenci dojmu, citu a ideje, tu byl i z prvních tvůrců českého volného verše, který chtěl symbolisovati jak lhostejnost k akademickým zákonům poetiky, tak odvahu nového pathosu životního. Ale tyto příliš jemné a křehké prostředky básnické nehodily se již naprosto pro drobnou malbu krajinář'skou a pro humanitně zastřený genre společenský ani pro lyrické skizzy nahozené ztísněným analytikem, z nichž vytvořil Sova na samé mezi tohoto období svou takřka klinickou monografii české duše úpadkové. Básnická synthesa, pro niž toto vz<ÍJcné oidli,šné umění veršové bylo přímo vytvořeno, přihlásila se i u Sovy záhy: v knize vniterně 'fOzpoltěné, podobné prvnímu šeření, kdy do hustých temnot noci padá již tušení slunečního úsvitu, dovedl Sova sloučiti synthesu duševních a mravních křečí a zoufalství, myšlenkových a společenských skepsí a revolt, výsměšných a znechucených grimass a cynismů se světlými vi'semi nových zítřků, s messianskými sny vyšších útvaril společnosti, štědřejších možností života, radostnějších tepů lidského štěstí. Dovedl v témže svazku veršů vycítiti a vyjádřiti nejen všecky hrůzy srdce znaveného hořem intimním i společenským, nejen všecky krise úpadku síly životní u jednotlivce i u trpícího zástupu ve velkých, typických freskách, namalovaných nervosou štětce sensitivního impressionisty, nýbrž i vy-