dův vztah k národu prošel během života mnohými změnami od kritického světoobčanství přes národně výchovný utilitarismus až k vlastenecké mystice; nyní jest zřejmě zabarven nábožensky. To, co věřící křesťan uctívá na božském Spasiteli, že za viny a pro blaho celého lidstva podstoupil smrt na kříži, přisuzuje Neruda svému národu ... proto se mu jeví v stejnojmenné básni jako Ecce homo, proto v Matce sed"!.flzqlestné,shrnuje svoupř~d$JaYIJ':dQJllQrlllmentálního dvojverší: "Na naší Kalvarii, vcharémkříže stínu; hlematr;a Vlast - syriN~rodyjeJrmklílÚl"; proto vyvrchohijebiiseň V zemi!Jalichu obrazem o Kristu, který seefetll1ě chodí do kapličky vč~ských horáCI} znovu obětovat. Zde stojíme u základní myšlenky Zpf1!Ů:1!4t~fl1:1.fh, ~te~ou básník~iá.J~ob_i:!L~Jf_ii:itale_ob~~!~~,~~ vznes~n~_dllU'-:.lrJ:1()u naladou paslJovou:)estl0 mysľěnka !eského mesiánlsmii~-TtágiCk1c"představa o utrpení národa, který se doposud neprobral ze smrtelné mdloby, následující po velké oběti za lidstvo a který právě tím učinil člověčenstvo svým dlužníkem, naplňuje Nerudu zároveň bolestí i hrdostí, avšak jest, tu určitěji tu jenom tušivě, spojena s věrou v národní ~~~t~~_;~~l~_~rt~~~{~lřírtrir,-\-lko Pfo~~:4~~~á~~~~_~1~i_:]~W~ -'~L~~~g~~á;:~~e_~~!r~~~t1:@í~g:d: velkonočně plesnou ódu/(ů-vzk7íšeiii, které však do Zpěvů. pátečních nep<:>]af.-V Nerudově národním mesiariíš-mu'--jsolC obsaŽeny vedle nábožensko katolických motivů také představy liberalisticko-profanní; jmenovitě názor, že náš národ se v husitském hnutí obětoval za obecné statky lidstva, pro jeho volnost a myšlenkovou i sociální svobodu, náleží do arsenálu onoho svobodomyslnictví, které spojuje Němce Lenaua a Meissnera s Čechy H:lVHčkem a Palackým. Překvapuje však do jaké míry se zde Neruda, čes 9