do jiné práce, .kde sl již více děvče na učen! nezpomene, leč na katechismus, když se má vd&vat. Pamatuje-li si která, že se má psát po h, c~ k, r ypsilon, a umí-li hodně zčerstva knihu přeříkat, je rozhlášena za šikovné děvče. Ale kolik je takových? Vždy! je to ženské psaní tak zostuzeno, že vůbec od pánů škrabaninou nazváno jest, ač by se mohli ti páni posměváčkové někdy hezk, za nos vzít. Známef takové, kteří mysli, když několík škol proběhli, že všecku učenost spolkli, a zatím by je zadrhlo jedním prstem děvče, kter6 v druhé třídě v šesté lavici sedávalo I Nemyslím snad, aby ženské do filosofických přednášek chodily, Bůh chraň I Ale dle mého uznání měla by každá kromě psaní, čtení a počítání i trochu ze- . měpisu, přírodopisu, obzvláště ale hístorii své vlasti. znát .. A nejvíce toho mají potřebí matky I Kdyby byly věděly matky české, co to je býti hrdým 1I~ svůj národ, kdyby byly znaly ocenit krásný jazyk. svůj a neučily děti hned z mládí klanět se cizí lil modlám a vlastní svatyni zl'leuctív •. nebylo by to přišlo snad tak daleko, aby se~ávaly v Čechách čes k é plesy a pravý vlastenec aby byl ob." divován jako cizozemské zvíře. Každý se rád upamatuje na~ dobu, když s~ dával k nohoum své matky neb staré chůvy 'lu vytržení poslouchal pohádky ó sklenném vrchu a zlatém zámku, o čarovné kráse diamanta.vého pokoje a o spících princeznách. Nebylo by le~, kdyby se ukázala dětem také kromě těch poh~a'k~výc? světů skvělá. skutečná minulost sla~ný ....predku? - To se mkdy nezapomene. MOJe ~ 42