práce . a škola se zavře; pan učitel má bez toho také svou práci, buďte polní anebo řemeslnickou, a učení se tedy musí odložit. Ovšem že tam duchovní otec pilně dohlíží, ale za hodinu nemůže se všecko do těch tvrdých mozků vlit, a byť by jim samé potěšitelné pravdy a užitečné vědomosti vecpával, když učitel v tom nepokračuje a věci ty častým opakováním v paměti jejich neokopává, musí se to do druhého dne vykouřit a vytratit. Takový ubohý sedlák neví ani, že by se mimo čtení ještě něčemu jinému měl naučit. O psaní nebývá ani zmínky. Ptejte se ho, co vám odpoví: "Vidíte, zlatá paní, ten náš kantor je hodný, můj chlapec umí dobře číst a leta svá spočítá na minutu, to je dost na selského chlapce, vete?" Vy mu ovšem za pravdu nedáte a řeknete, že je potřebí, aby rolník, který je na své mozoly živ a z jehož rolí vyrůstá koření proti strašlivému hladu, také jiné věci uměl, nežli cedulku z kanceláře bídně dost přečísti, ale on zůstane při svém: "Milá paní, to je pro učené lidi; a kdo by nás tomu naučil, náš pan kantor neumí sám tolik, a pro nás sprosté lidi ta učenost není/" Přece však nám zkušenost dokazuje, že by je to těšilo, kdyby se jich někdo ujal. "Bože I" říkají, "kdyby nám v těch dlouhých zimních večerech někdo tak něco ~ovídal nebo čtal, jak bychmerádi poslouchali I" Tu však buď není, kdo by četl, anebo se knih nedostává, anebo je ti páni nechají v schránce zavřené. Tu tý dny zaklepe někdo na dvéře, já zavolám "dále". Vejde sedlák, přeje "Dobrého zdra-