Daleko lépe než u domažlického měšfanstva i úřednictva B. Němcová pochodila u venkovského lidu, s nimž se záhy· seznámila a jejž s opravdovou láskou vyhledávala po vesnicích, ve statcích a při práci, při muzikách i jiných slavnostech, zvlaště když se důvěrně zpřátelila s některými vynikajícími rodinami selskými, jmenovitě s rodem Jana Bora, rychtáře chrastavického. Lze říci, že Božena Němcová sama více od lidu přijala než mu dala. I na svých hojných pochůzkách po chodských vesnicích, které brzo úplně poznala, pracovala pro uvědomění národní a pro povznesení duševní: půjčovala české knihy, budila lásku pro českou řeč a minulost, upozorňovala na veřejné události. odvádéla od pověr, kladla rodičům nJ srdce pečlivou výchovu dítek - jak se z toho v Praze radoval Karel HavJíč •. k I Ale za to poznávala mezi lidem mnohé, co jí bylo ve!kým dúševnÍm ziskem: starobylý mrav a kroj. bohatství písni. pohádek, úsloví, správnou, jadrnou řeč i prostý. jiskrný vtip; okřívala při venkovském veseli. když uprostřed lidí upřímných a srdečných zanotovali své neodolatelné písně dudák a "houdek", a když se potom hned rozvířJ1 tanec a ples Chodů a Chodek v pestrých krojích. Ano, to byl ten svěží a bohatý lidový život, jehož bedlivé studium doporučovali jí pražští přátelé; dle jejich pokynu zapisovala si a sbí· rala ústní památky venkovského názoru a mravu. Jíž její pohádky obsahují velmi mnoho látky nahledané a zapsané v Domažlicích a již v nich pozorujeme, kterak básniřka opouští vzdušnou říši vzrušené obrazotvorno;>ti a uchyluje se k životné skutečnosti. Čím více však poznávala žívot, hlavně na venkově uprostřed přírody, citila, že romantika pohádek jí nestačí, a právě v Do 10