s r d c e, stojícího podle souhlasného úsudku kritiky na prvním místě naší novodobé poesie válečné i vlastenecké. Ke knize Lví s r d c e, vydané nejprve českými legionáři na Sibiři a r. 1919 nedlouho po národním osvobození odevzdané také čtenářům ve vlasti, vede zajímavá cesta lid· ského i básnického vývoje Medkova, který není jenom osobně poutavý, ale i literárně příznačný: nikdy by se nebyl mladistvý královéhradecký rodák, který učiteloval a básnil v okolí svého krásného rodiště, nadál, že se stane poetou hromadných citů národních, ani tehdy ne, když ho čtyřiadvacetiletého překvapila světová válka a mobi· lisace. V obou jeho prvních lyrických knihách, Půl noc bohů (1911) a Prsten (1914), jimž v dodatečném souboru mladistvé poesie předeslal ještě úvodní cyklus Jar n í s o u mra k, poznáváme básníka-epigona, t. j. uvědomělého a poněkud nesamostatného pokračovatele a následovníka uznaných učitelů poetických. Ačkoliv Rud. Medek vzdal nadšený výraz svému podivu oběma největším básníkům našim devadesátých let, Antonínu Sovovi a Otokaru Březinovi, přece jako čelný člen literár· ní družiny uměleckého měsíčníku M ode r n í R e v u e v jeho pozdních dobách, při1nul nejtěsněji k Jiřímu Karáskovi ze Lvovic a k jeho básnickému slohu. Již záliba v uzavřených, umělých a zdobných formách, jako v alexandrinu, znělce, tercině, prokazuje u mladistvého Medka toto karáskovské odvozené a do minulosti obrácené umělectví, které se kochá v kuhu samoúčelného, dekorativního slova, skrývá citový i myšlenkový obsah za důmyslně a někde i násilně vyhledané symboly a se strojenou obřadností vyhý;bá se všemu a pravidelnému. V knize Půlnoc b o h ů. která není náhodou současná s bájeslov' ným dramatem Arnošta Dvořáka K n íž e, nalezl si Rudolf Medek zvláštní oblast pro svůj lyricko-epický symbolismus. S příklonou k Zeyerovu V y š e hra d u, ale bez jeho úsilí o epický cyklus v duchu tak zvané národní poesie 6