ričtější než bývá periferie velkoměstská - zde mu hry a rozmary vlastních dětí ve volném vzduchu proměňují i všední den ve svátek, vábící, aby se smysly otevřely slunné a barvité pohodě. Jestliže někdejší mladický naturista si nedovedl zelené palouky a fialové paseky nad temným tokem horní Svratky pomysliti bez štafáže bájeslovné, nahrazuje si ji dnes štafáží literární. Tu se feuilletonista shoduje úplně s literárním kritikem, jenž si své autory zdůvěrňoval vztahy lidskými. I hledá Antonín Veselý v nedalekém sousedství svého rodiště zachmuřené mládí Pflegra-Moravského, štvané nepřízní rodinných osudll s místa na místo, a pokouší se v blízkých Kameničkách spatřovati kraj i lid očima Slavílkovýma. Na Podřipsku chodí stopami Klácela a Levého, prožívá Peltrusy mediem poesie a erotiky Vrchlického, setkává se na Mělnicku pomyslně znovu a znovu; s V. Dykem. Kokořínsko a Doksy, pak i Litoměřice se mu zjevují jako kraje objevené, posvěcené a vykoupené romantikou if;I áclLOvou (a Nebeského), takže "Letní zrcadlení", vydané nikoliv náhodou v jubilejním roce Máchově, je ze značné části malebným putováním máchovským od inspiračních dějišť "Máje" a "Cikáml" až po tragické jeviště skonu básníkova. Zde všude barvitá výmluvnost básnického causeura evokuje malebné scenerie a para/rasuje jejich zevní skutečnost po impresionisticku; ale od dojmového povrchu se Antonín Peselý dobírá skutečnosti hlubší. Ve službách uměleckého dušezjrytu hledá vztahy mezi prožívanou a inspirující přírodou a tvořivou básnickou duší: na kulisách, posud zivoucích, zllstalo vždy něco 8