žně literárního a divadelního zpravodaje: "Listy autorům" a "Hovory s herci". Již názvy těchto studií a podobizen ozřejmují základní postoj kritikův k umělcům slova a gesta, které chce 's-pf1e karakterisovati než souditi; přátelí se oddaně s jejich lidstvím, aby porozuměl lépe jejich myšlence a výrazu; hledá, co jej s nimi spojuje a dává svému nesouhlo.su formu co nejurbannější; vidí dílo vždy v souvislosti s tvůrcovou osobností a tuto v ovzduší jeho doby a domova. Při tom nespoří výmluvností, která se mu rozlévá do široka; místo zhuštěných esencí podává raději povolné para/rase; pointa, zkratka, aforismus, zůstávají trvale cizími kritikovi inteligence vnímavé, ale nikterak výbojné. Neprojevuje se jinak, ani když mu po "krušných týdnech"celoročního re/el"entství kynou "plesné svátky" letní prázdně a když kritické pero zamění na několik týdnů za pastelovou tužku lyrického feuilletonisty, který ze svých prázdninových črt a meditací, krajinomaleb a náladových zátiší, samotářských dojmů a rodinných rozmarů sestavil právě knihu "Letní zrcadlení", pojící se volně ke starší sbírce "Barevné stíny". Na Jednom místě vzpomínkové eklogy o rodné Českomoravské vysočině na samém úpatí nejvyšších vrchů Zllárských hor se vyznává, jak býval kdysi neumannovským mituristou, který oživoval svůj horský a lesnatý domov postavičkami z přírodní mythologie a psával o těchto pochybných božstvech, usazených mezi Devíti skalami a Perničkami, zdobně kroužené verše jinošského sensualismu a překvapující výmluvnosti. I v něm, jako v tak mnohých kriticích dřímá umlklý 6