cené a uzavírající výsledky trpělivého rozboru do forem skladných a úhrnných. Ale do střední části obličeje, kolem očí a nosu, jest vepsán ostrým písmem rys bolestnosti, která znepokojuje a spolu upoutává jakožto projev zvláště bezprostředního poměru k životu, mnohem bezprostřednějšího, než bývá údělem učenců vystřebaných svou naukou až na dno. Zde zachytil Max Švabinský mravní starostlivost vlastence, který, poučen dějinami, hledí s obavami do politické a sociální přítomnosti svého národa a uprostřed ní si uvědomuje vlastní odpovědnost etickou. Věda jako umění není jenom slastí poznávání, 'b v, v bl' , d ' d' 1" k k 1 ny rz zaroven o estnym mravntm sou em, naro ntm pos antm, usem u turní výchovy. Takto mluví poslední podobiznovýhrdina Maxe Švabinského, a mistr kreslíř, pohlížeje na své životní dílo portretistické, neváhá lnu dáti za pravdu. * * * Stoje právě uprostřed mezi padesá~kou a šedesátkou, Max Švabinský přehlíží svou třicetiletou žeň podobiznářskou. Hrdost, že jeho vývoj vykazuje dráhu stále vzestupující, nezabraňuje mu, aby se podjal výběru velice přísného. Díla, která jsou spíše jen studiemi, musila ustoupiti výtvorům definitivním, i když sama svou dobou měla značný význam podnětný. Práce, vzniklé pouhou parafrází pomůcek, zůstaly ze souboru vyloučeny, aby úhrn byl vyhrazen kusům, které se zrodily z poznání znásobeného prožitkem a z lásky vystupňované k tvůrčímu varu. Ale při sestavování této obrazárny českých podobizen nerozhodovaly jenom zřetele umělecké, dané zralou autokritikou soudného mistra. Stejně - ba snad více - záleželo Maxu Švabinskému na tom, aby známé i neznámé hlavy, které jeho výtvarná síla představí cyklicky národní veřejnosti, náležely skutečně tvůrčím neb vůdčím osobnostem, aby měly posvěcení kulturního významu, aby nebyly jenom historickými dokumenty, nýbrž zároveň příklady. Mnohé z nich kynou od vzdálených vod podsvětních pozdravem, který dodává síly k novým výbojům ducha. Ně-