a podnětné kritičnosti, jimiž uvedl profesor filosofie český duševní i politický život v kvas a var. Končí se malbou provedenou v Akademii z jara roku 1923, kdy kmetný mudřec-státník klidným a chladným pohledem zraků zároveň zamýšlených i energických pozírá před sebe, jakoby se svou svrchovanou inteligencí odděloval ode všeho okolí a tvořil mezi sebou a národem přehradu, jakou Platon předpisoval vladařům myslitelům. Ale 'nejen Max Švabinský sám, nýbrž všecek národ uznal za definitivní podobu svého presidenta tu, která z kresby, vytvořené na počátku roku 19 I 9 na pražském hradě, byla provedena dřevorytem, aby se pak ve statisících reprodukcí rozletěla po školách a úřadech,domácnostech i místnostech veřejných. Tento krásný, štíhlý muž, lehounce nahrbený léty a zase vzpřímený vznešeností svého poslání, jest opravdu Osvoboditel, jenž se vrací s vavřínovou snítkou ke svému národu. Učenec a filosof opírá se o dubový stůl, na jakém po celá desetiletí psal knihy, články, noviny, avšak, hle, na desce stolu leží mapa nového národního státu, který ho nazývá svým tvůrcem a na mapě ověnčena přilba Masarykových spolubojovníků. Šatem i držení zůstává president demokratické republiky osobou přísně civilní, ale hlavou, na níž umělec shrnul celý proud klidného světla, daleko přerůstá občanský průměr. Na vysokém čele bytuje důvtip myslitelův; pronikavýma očima se přihlašuje dávný kritik; na úzkých a energických rtech, jakoby připravených k poselství, poznáváme muže činu. Je tu.prostota moudrosti, monumentalita klidu, klasičnost shody mezi vnitřní individualitou a jejím tvarovým výrazem. Velký umělec stojí zde bez námitky na výši svého dějinného úkolu. * * * Českým osobnostem, českému duchovnímu životu věnoval Max Švabinský takměř výhradně své podobiznářské umění. Výjimky jenom potvrzují pravidlo: německý lyrik Hugo Salus opěvoval opětovně Prahu s jejími elegickými vzkazy is jejím lidem; rakouský státník Arnošt Korber usiloval 32