Ani za dusných předválečných dob dějinného bezvětří nepociťoval Max Švabinský, na rozdíl od tak četných svých vrstevníků, že žije v bezvýznamném čase, který umělci, toužícímu po velikosti, neposkytuje dosti sourodé látky. Nacházel v nedávné kulturní minulosti i v národním obrození postavy heroické myšlenkou a činem; odhadl mezi svými současníky s neklamnou jistotou ty, které potomstvo přiřadí k hlavním nositelům velké, nepřetržité tradice; nezapomněl ve své galerii bohatýrů ducha a vůle na dějepisce vedle politiků, na znalce a milovníky umění vedle tvůrců básnických, hudebních i výtvarných, na praktiky a podnikatele vedle učenců a myslitelů. Dostal od dobré sudby vzácný dar viděti skutečnou velikost velce a pokloniti se jí sourodým projevem a pěstil v sobě tuto vlohu po celý život, šíře svůj kulturní obzor a prohlubuje svou uměleckou schopnost vyjadřovací. Málokdo z jeho pokolení, předurčeného podmínkami dobově psychologickými k úkolu pochopiti a vyložiti v analytické neb skladné karakteristice generaci předchozí, dovedl do té míry rozvíti stejné nadání a proměniti je zároveň v poslání. Když se pak Max Svabinský na vrcholu své tvořivé mužnosti, obklopen již obdivovateli a žáky, dožil politického osvobození svého národa, nemohl nikdo pochybovati o tom, že právě on jest předurčen, aby zpodobil v celé historické monumentalitě strůjce a vůdce vítězného převratu a mladistvé republiky. Nakreslil řadu prvních ministrů českoslovénských, mezi nimi prvního předsedu vlády a prvního náčelníka československého zahraničního úřadu, jenž byl zároveň jedním z náčelníků československého zahraničního odboje; zachytil podobu francouzského generalissima československého vojska, ale především nasadil své nejlepší tvůrčí síly, aby daroval národu definitivní obraz jeho Osvoboditele. Zasluhovalo by kapitolu pro sebe, vyložiti, jak se v díle Maxe Švabinského vyvíjí masarykovská ikonografie. Počíná se kresbou i dřevorytem s počátku století, kdy kreslíř i rytec postihují mnoho z onoho plodného neklidu 31