ho, s jakým metodickým úsilím hledání a kombinace všemožných dokumentů tyto velkorysé podobizny vznikaly, do kolika vrstev tradice ·se ponořil umělec, poučuje se o postojích a posunech hlavy svých neživých již, ale. stále viditelnějších modelů; kterak rodinné vzpomínky vlastní i cizí ukazovaly cestu zároveň citovému zasvěcení a fysiognomickému proniknutí ..teprve pak by bylo lze doceniti náklad umělecké a mravní energie výtvarníka-psychologa. Šlo-li Maxu Švabinskému tentokráte více než jindy o monumentální výraz osobností, dovedl se při tom též nyní vyhnouti strohé slavnostnosti a prázdnému patosu liché zevní representace. Vidí před sebou Smetanu bolestného, zralého tělesným utrpením a mravními ústrky, se smutnýma očima pod vysokým vrásčitým čelem, skromničce oděného a skromněji se tvářícího, jakoby čekal novou ránu od domácí zloby. Ale mlčí-li - a to nejenom ústy, nýbrž celým postojem - není to již ze skromnosti pronásledovaného' českého muzikanta; Bedřich Smetana mlčí, protože napiatě naslouchá a to do svého nitra, odkud se vynořují melodie, nadané vyšší skutečností než všecek hlučný a trapný svět kolem. I František Palacký, přes pečlivý úbor starodávného českého patricije ve fraku a ve výtečnickém klobouku a přes své důstojně odměřené gesto muže plně vědomého vlastní váhy, myšlen jest vlastně intimně: vzácný host Riegrova panstva jde v Malči na procházku. Způsob, jak silná, až selská pravice svírá španělku, jak levice jest ohnuta na zádech, jak přísná a věkem rozbrázděna hlava jest nasazena, aby tlustý krk jí nevadil, a jak oči, poněkud znetvořené stařeckými váčky a těžkými víčky, zachovávají svůj světlý, moudrý a dobrotivý pohled, to vše jest vítězným výsledkem velice složitého studia dokladového. Není to však samo sobě účelem. Gesto a mimika tohoto starce, velebného každým coulem, jsou opět jenom výrazem vniterného pohybu, jejž výtvarník odhadl na konec správnou intuicí. Myšlenka, vyživená pozorováním života a studiem dějin, vynořuje se sklidem, nerušena již ani citovou inter-