Josef Mánes, mistr v oboru Maxi Švabinskému nejbližším, nebyl jedinou postavou z české minulosti kulturní, k níž usiloval dojíti mladý umělec metodou kombinační na své cestě, vedoucí k velkým individualitám. Skoro současně s prvním portrétem Mánesovým vzniká podobizna J anaN erudy; zanedlouho potom se vynořuje imaginární poprsí Máchovo z husté tmy dohadů, po třech letech se objevuje postava Bedřicha Smetany a po dalších pěti klasicky klidná figura Palackého. Jest patrno, kterak se Max Švabinský postupně vžívá do osobností vzdálenějších své době, své generaci, svému vlastnímu založení; kterak vyzrává v objektivisaci, kterak se šíří jeho schopnost zmocniti se jak fysiognomií tak povah navzájem co nejodlišnějších. Ale jeden znak pojí tyto všecky individuality tak různorodé, jež si ve skutečnosti často navzájem zůstávaly cizí, ano, nepochopitelné. Jsou to vesměs protagonisté onoho vítězného dramatu ducha a energie, které jmenujeme národním obrozením českým. Mistr výtvarné karakteristiky nekonstruuje si je snad pouze proto, aby tvořil dějinné dokumenty, nýbrž mnohem spíše z mravní potřeby vztyčiti těmito postavami monumentálně podanými příklad a posilů, karakterní vzor a etickou útěchu, slovem úhrn národníeh typů, na nichž jako na mohutných sloupech spočívají národní dějiny. V této výchovně tvůrčí funkci se pojí v podání Švabinského živí k mrtvým: Rieger a Masaryk k Palackému, Antonín Dvořák k Bedřichu Smetanovi, Aleš a Myslbek k Mánesovi, Zeyer a Yrchlický k Máchovi, Svatopluk Čech a Alois Jirásek k Nerudovi ... lampada sibi tradunt, tito nosiči pochodní národního ducha. Jediný z českých výtvarníků, k němuž se ostatně Max Švabinský opětovně přihlásil slovem a činem, pochopil stejným způsobem poslání monumentální podobizny, přísně věrné a přece typisující, Josef Myslbek. To, co tvůrce Oddanosti a Svatého Václava vtiskl svým pevným hmatem bezpečného demiurga tolika plastickým podobiznám, tím se jemu samému cítil povinován Max Švabinský, když se jal ho r. 1910 kresliti jako statného šedesátníka. Podán bez nejslabšího 'stínu lichocení a elegantního krásnilství v pracovním šatě 23