hounce rozteskníme nad ironii osudu a nad marností, vládnoucí člověkem. Téměř současně, co se povídkář Neruda se zálibou obíral drobným malosvětem lidským, vzněcoval se nekonečným divadlem vesmíru Neruda básník, který se po dlou.hé době opět vracel k sousta vnému tvoření veršovému, cítě novou sílu v duši zralé, ale nestárnoucí. Dávno již byl positivism přírodovědecký svobodomyslnému muži náhradou za ztracenou víru náboženskou, dávno již si osvojil moderní humanista jeho naděje a důvěry, dávno již budoval si na něm filosofii dějinnou vyvrcholenou v apoteose národnoliti a lidskosti. Nyní se dal inspirovati přímo jeho čelnými naukami hvězdářskými a kosmogonickými, zvláště naukou o pluralitě světů, nekonečno"ti vesmíru, o mechanickém původu světa a pohybu planetárního, o spektrálnim rozboru a rychlosti světla. Ale jenom z části vznítilo toto opojení vědeckou myšlenkou u Nerudy hymny a ódy řečnického vzletu a široké malby slovní a obrazové, v jakých si právě tehdy počal, podle francouzských vzoru, libovati u nás mladistvý Jar. Vrchlický, vřele od Nerudy uvítaný. Častěji vedlo základní,vlastně humoristické pojetí básnika k tomu, aby zlidšťoval vztahy vesmírné ft přenášellidsl{é poměry do oblastí kosmických. - tato anthropomorfisace. hned rozmarně hravá, hned tragicky opravdová jest vlastním klíčem "Písní kosmických" (1878). Toto naplněni hvězdné nekonečnosti plesem i žalem člověkovým dobře se hodilo k tomu, aby básník do knihy plné rozmanitosti a střídání vložil vedle lehounkých písní o plachém hoři srdce jiskřivě veršované feuilletony z kosmické kroniky. vedle těžkých dum myslitelských populární deklamovánky o národních otázkách ••• nebyl slohově nikdy tak duhově měnivý jako v tomto dile vyjasněné mužnosli, kterému se rychle dostalo popularity. Uprostřed plesných chvalozpěvu kosmických kvílí několik písni žalu osobního i všelidského, jakoby tuchou 20