kladní rysy zamyšlené architektury. Každou překáž •kou rostla mu křídla, každá obtížná stavební kulisa učila jej, jak by monumentalisoval perspektivu, a bylo-Ii v okolí jeho stavby jiné mohutné dílo architektonické, přijal je jako vítaný kontrast, jako dramatickou folii. A nejinak byl poměr tohoto nejpraž. štějšího z pražských umělců k studené a sychravé pří. rodě, do jejíchž vichrů a deštů postavil vlašské své sny: učinil ji služebnicí. Máme z jeho kroisovské ruky křehké kusy důvěrné architektury světské, jako letohrádek Ameríku i palác Sylva T arouccy, ale též důkladná profánní díla, jako karlínskou Invalidovnu. Přestavěl T omášský chrám tak, že přímo vyhladil všecky stopy gotické, a byl velmi taktním obnovovatelem paláce N osticova. Stvořil intimní svatyňky pro domácí potřebu uzavřeného kroužku, jako kostel sv. Karla Boromejského, uměl býti i prostým a jasným, jako v diskretním chrámku sv. Jana Nepomuckého na Hradčanech. Ale co jsou tyto všecky stavby proti malostranskému svatémtI Mikuláši? Dostavěv jej jako dovršovatel díla otcova, přetvořil Dientzenhofer Prahu/teprve od roku 1752 jest i Malá strana čtvrtí královskou. Chrám ten podrobující si se samozřejmou svrchovaností všecko širé okolí, není nám jen předmětem výtvarného podivu nebo smyslné rozkoše/jest nám více: často školou velikosti, vždycky osudem. Nemáme z barokní doby velké poesie, jakou jsou Francouzům tragedie Cor •neillovy: můžeme=1i jich kde oželeti, tož před touto stavbou, jejíž zelená kupole skutečně soutěží s mo 32