pámosti, vytryskl občas žhavý pramen visionářského fanatismu, a jeho prudkost zachvacovala pak netoliko je samy, ale i zástupy jejich duchovních poddaných. Stáli pevně na skalnaté a pevné zemi, přemyšlejíce vypočítavě, jak by ji stopu za stopou uvedli do svého poddanství, a pojednou otevřela se nebesa, a dobře VY:zbrojený žoldák boží uviděl u vytržení věčnou blaže= nost. Zde jest zadrhnut dramatický uzel metafysiky jesuitské. Vše záleží na heroismu pozemské vůle jednot •livcovy, která hromadí čin na čin, zásluhu na zásluhu, až udiví a překoná samého Boha. Ale nadevšecku vůli, nadevšecko hrdinství, nadevšecku zásluhu triumfuje milost, živel mystický, kdy Bůh přímo zasahá do osudu člověkova, pozvedaje jej prudkým větrem k sobě neb oblévaje ho proudy svého slunce. Nezapomenu:telně vyjádřila to dvě pražská díla barokní: Brokoffova socha Františka Borgiáše na Karlově mostě a Brand. lov a podobizna Jiřího Plachého, dnes chovaná v kutno:horském Vlašském dvoře. Oba tito jesuité jsou sy'" nové země, neústupní a tvrdí, sestárlí a poněkud již vyžilí mužové činu, ponuří hrdinové kázně, jak se zdá, spíše v táboře než v koleji. Brokoff a Brandl nezobra •zilí jich však uprostřed pravidelného chodu organisač •ního díla, nýbrž v dramatické vteřině vytržení: Bor •giáš exaltován jest zázrakem eucharistie, Jiří Plachý válečným napětím požárů, kde jeho velení nabývá dosahu konečného vítězství nad švédskými kacíři. Zdálo by se, že mnohem menší intensitou vůle byli vyzbrojeni asketové a bohoslovci,' kteří skládali jaksi průměr církevníků protireformačních, a jejichž obro •. 22