přepětí, v němž se sochař zmocnil postavy, řízen jest soustředěnou vůlí, která brálú, aby obrysy se nerozli1y beztvárně do prázdného pr.ostoru. Kdežto pravé renesanční sochy prožívají v klidném postoji plnou krásu souměrného bytí, jsou všecky kamenné figury barokní Prahy zjevy dramatické. Mistři vyňali z jejich legendárního či dějinného obsahu onen vrcholný oka •mžik, kdy stupňované dění zahnalo je až na sám práh nadHdstvL Takovými obry, kteří dramatickou vůlí do •bývají nebe a překonávají zákony pozemské tíže, za •lidnili barokní sochaři Malou stranu i Staré město a především pilíře mostu Karlova. Nevím, zda láska k antice a požadavek typisace v so •chařství neodcizily nám nadobro těchto děl drama •tického naturalismu, a zda nemíjíme i nejlepší z nich lhostejně. Snad obdivujeme se s nadšením oběma vel •kým mistrům, kteří mužskou i ženskou duši baroka znali stejně pronikavě, smyslně vřelému Matyáši Brau •novi a prudce výmluvnému Ferdinandu Brokoffu. Opravdu nelze se jim oběma obdivovati dosti nadšeně. Jejich sochám na Karlově mostě dostalo se záviděníhodného umíštění, nebot obloha i mračna, voda i stro •my, architektura Hradčan i Malé strany spolupracují na dojmu jejich, vytvářejíce pro ně rámec nebo po •zadí. Matyáš Braun, jejž však v celé jeho rubensov •skévgigantičnosti a teplé smyslnosti pochopíte teprve ve Sporkově Kuksu, zdá se mně vetším umělcem a především svobodnějším psychologem: dobrali se ve svých výtvorech vždy čistého gesta prostě a věčně lidského. Měkký pokyn spravedlivého soudce lva, 19