Jako na Loretě a v přilehlém asketickém kostelíku kapu. cínském: zde v odříkavé střízlivosti, do níž se přísně dívá umučená tvář Moralesova Krista, tam v rozkošni. ckém ovzduší nebe~ké erotiky projevuje se složitá duše protireformačního Spanělska oběma svými krajnostmi. Pamatuji se, jak .jsem před lety v stinných a chladných ambitech Lorety náhodou četl jakési Galdósovo drama, jež prudkou polellJikou účtovalo s katolictvím a jesuit ••. stvím dnešních Spaněl, drama bez zvláštní vnitřní síly a s postavami načrtanými pouze obrysově. Leč v tomto zvláštním prostředí cítil jsem bezprostředně všecku naléhavost divadelní argumentace básníkovy: kulturní skutečnost, na kterou útočil Galdós svou přímočarou dialektikou, obklopovala mne na dosah ruky, i podlehl jsem úplné ilusi. Míst, kde by dojem kulturní cizoty byl podobně silný, není v Praze příliš mnoho, snad ještě náměstí Velko •převorské, nádvoří na Strahove, schodiště od Vlašské ulice na Petřín. Ostatek amalgamovala a přetvořila Praha zázračnou svou přizpůsobovací silou. Strávila a zpracovala všecky stavitelské i životní slohy od časného umění románského až po pozdní empire a podřídila je své složité a přece jednotné osobitosti, na níž má stejnou účast příroda i architektura, sochařství i zahradnictví, klima i vodstvo. Tak posléze svrchovaná a tvrdá duše barokní byla ovládnuta. A paradox všech par~doxů: duchový výraz i materi= ální výtvor Vlachů, Spanělů a Němců podřízen byl vyšší skutečnosti, jakou jc§t historická jednota města Prahy, - a ta patří nám Cechům. liJ 17