lemi také na květnatého neapolského mistra přetíže. ných a strojených půvabů Giambtatistu Mariniho. Zda pouhou náhodou v téže době, kdy Marini bás. nil své mytologické epos o bozích a zahradách, budoval jeho jmenovec pro vévodu Fridlandského na těchto místech palác? Porozuměl dobře vůli genera· lissima, velkého condottiera, jenž vyrostl, proslavil se, zbohatl v krvavých náboženských válkách, aniž věřil jejich vůdčím ideím, prudkého a nebezpečného macchiavellisty, jenž zbožňoval jen sebe a svou moc. Marini srovnal se zemí celou čtvrt městskou, domy, zahrady, dvorce, cihelny; obemkl vše vysokou a pev •. nou zdí, vylučující jakýkoliv styk s okolím, vybudo. val rozlehlé sály, nekonečné chodby, vzdušné prů. jezdy, honosná nádvoří, zavřel do tohoto komplexu, jakoby určeného pro vladařskou dynastjí, velikou zahradu, kterou dal osázeti stromy slibujícími široké kmeny a chlumovité koruny. Když se otevře Vald. štýnská zahrada na malou chvíli v polovici května, neuvítají v ní návštěvníky jen ohromné kaštany, pia •noucí tisíci světel, a jen jásající záhony azalek, nýbrž i mohutné stopy výbojn~ho genia Valdštýnova. Vše konstruováno jest v duchu italské morálky panské, které rozpíná křídla po nejvyšší moci: do otevřeného večeřadla padá odlesk velikého zálivu nekonečné oblohy; kamenné sochy v houštinách a nad basény zobrazují Herakla a giganty, voliéra zdá se býti zří •zena pro pobyt orlů; koruny starých stromů, ověn. čených břečtanem, dotýkají se nebes Španělská episoda v Praze není nikde tak zhuštěna 16