Barokní duše Prahy zrodila se ztragických rozporů. Její vznik a vzrůst v sedmnáctém věku jsou souznačné s kulturním vpádem cizinců na českou půdu. Dumavý sever, jenž uprostřed chladných hor a v sousedství jehličnatých lesů byl úplně obrácen do nitra, překvapen byl románským útokem z jihu. Teskné slovanské plémě náboženských myslitelů a snílků, kteří dotud se dorozumívali hlavně jen s germánskými sousedy, podlehlo vůli a rozka~u, meči a umění panovačných Vlachů a krutých Spanělů, jejichž praktické mozky a napiaté čivy vzpínaly se lačně po zevním světě velkých obrysů, kvetoucím skvělými barvami a zalitém vítězným sluncem. Husitský národ řešil si dotud své bytí jako otázku mravní a náhle byl za .•. skočen bezohlednou silou, která uctívala pouze moc a zevní energii. Za této doby osnová nejhlubší a neivážnější duch český v lesnatých a divokých úvalech Ceskomoravské vy .•. sočiny svoji koncepci života: Jan Amos Komenský skládá »Labyrint světa«. Marností, klamem a ilusí jsou mu paláce, kde v sebedůvěře vládne bohatství a panství, stejně jako chrámy, v nichž lidé slouží spíše nádheře a rozkoši než Bohu; hrou smyslů a přeludem jsou kopule, sloupoví a schodistě; pravdou a jistotou srdce křesťanova jest pouze návrat do duchovního Jerusalema, do města božího. A současně na rozkaz a z prostředků cizinců nebo zej. .• záčtělých Čechů roste pod rukama vlašských ar .•. chitektů při řece Vltavě kamenný labyrint světa, v němi všecky dary země, viecky iluse zraku, 12