129 gelovu vlivu na Heinea mluví jednostranně básník sám v »Gestandnisse« EIster, Ut,ňnts Werke VI. 15-74, passim; z biografů obšírněji Strodtmann 1., ~r. 182 a násl., a Elster L. str. 17. Vliv Hegelovy filosofie dějin a hlavně jeho vývojesloví jest tu vesměs pominut, pokládám tento vliv za nejrozhodnější; výklad Hegelovy filosofie přijímám i tu z Falckenberga a Bartha (srv. výše). - Ke str. 67. Heineův poměr k N apo!eonovi, důležitý pro ocenění kultu hrdiny v Heineově nevypracované filosofii dějin, monograficky probírá: P. Holzhausen, Heinrich Heine und Napoleon 1., Frankfurt 1903. - Ke str. 68. V stati »Die Romantik« z r. 1820, u Elstera. Heines Werke VII., str. 149-151, »So kommt es, dasz unsere zwei groszten Romantiker, Goethe und A. \V. von Schlegel zu gleicher Zeit auch unsere groszten Plastiker sind.« - Poměr Heineův ke Goetheovi vyšetřen monograficky spiskem Waltera Roberta-Tornow, Goethe in Heine's \Nerken, Berlin 1883, jenž však nepovznáší se nad chronologicky seřazenou snůšku materiálu; srv. též M. Holzmann: Aus dem Lager der Goethe Feinde, Berlin 1904 asvrchu str. 29 32. - Ke str. 68.Stilový charakter Heineových obrazů z cest, bez ohledu na vývoj kriticismu Heineova, vymezuje zvláště připadně Keiter 1. c. str. 37-64. Ke kritikům, již obohatili a prohloubili genre cestopisný, a jež nikoliv bez příčiny vystihuji jmény spisov~teli'l francouzských, náleží též náš N eruda; bylo by zvláště poučno vyložiti, kterak Neruda, jehož »Obrazy z ciziny« i »Menší cesty« stojí pod mocným vlivem Heineovy cestovní causerie, vyspívá postupně k psychologii krajiny, lidu a kultury'v rámci cestopisu. - Ke str. 71. Saint-Simonismus Heineův vyšetřil nej'prve H. Lichtenberger v studiLes idées sociales de Heine, i}nnales d'Est 18g3, jejíž výsledky, prohloubeny a rozšířeny přejaty jsou do velké, opětovně citované monografie Lichtenbergerovy, jejíž podstatnou část tvoří. - Ke sťr. 72. Kontrast nazarenství a hellenství pokládám za úhelný kámen filosofie Heineových mužných let. Kontrast ten, tkvící posledními kořeny v romantismu, má v moderním myšlení nejednu analogii; připomínám pouze z Nietzscheova mravního kriticismu známý protiklad »Herrenmoral« a »Sklavenmoral«. Posredn4niverši - dle svědectví A. Meisznerova -- jest báseň »Fiir die lVlouche~, Elster H eines Werke 11., str. 45-49, tam čte se strofa: »0 dieser Streit wird enden, nimmermehr, Stets wird dieW ahrheit hadern mit dem Schonen. Stets wird geschieden sein der Menschheit Heer In zwei Parteien: Barbaretl und Hellenen.« Ke str. 72. Ibsen byl z počátku literární své dráhy v domově stále pokládán za žáka Heineova; sám však popírá hlubší vliv Heineův, viz Briefe von H. lbsen, herausg. von]. Elias u. Halvdan Koth, Berlin 1904 (Ibsen Sam,mtl. Werke in deutscher Sprache X. B.), str. 89. Myslím však, že nej sem daleko pravdy, uvádím-Ii s Heineovým kontrastem hellenství a nazarenství v souvislost Ibsenovo pojetí »dvojí říše«, jež jest osou »Císaře a Galilejského« a nad něž hegelovskou synthesou »třetí říše« se povznáší v »Rosmersholmu« a v »Staviteli Solnesso,-i«. - Ke str. 72. Nejjasnější formu ()