127, a XLI. (úvod) a list z 18. února 1828; vedle toho i Salomona 1. c. str. 514. - Ke str. Sl. Úvaha o Henriettě Sonntag v. Dramat. Blatter c. d. pr. sv. II., str. llo--126. - Ke str. 54. Citát z předmluvy k Dramat. BUitter ed. pro sv. 1., str. XIII. - Ke str. 55. Boernea jako dramaturgického kritika charakterisují Gutzkow, L. Boerne als Dramaturg. Telegraph fur Deutschland. 1840,. str. 13~16 a Alfr. Klaar (otištěno u Geigera Berliner Briefe, str. XXXVII.) ; oba, myslím, Boerneův význam v té příčině přeceJ1njí. - Ke str. 56. Citát o divadle z doby pařížské v »Briefe aus Paris«, vyd. Rec1amovo sv. JIl., str. 330. - Ke str. 58. Poměru Boerneovu l~u Goethovi věnována jest větší část uvedené knihy Holzmannovy; tu podává se skutečně definitivní rozbor celé otázky, pročež omezuji se na pouhou synthesu; Holzmann seřadil Boerneovy úsudky o Goetheovi chronologicky, k nim daly,by se nanejvýše s kritickou reservou připojiti ještě Boerneovy ústní výroky o Goetheovi, jež zaznamenal Ed. Beurmann, L. Boerne als Charakter und in der Literatur. Frankfurt 1837.' Zaznamenávám dodatkem jen několik jiných úsudků o poměru tom,Q'Brandesově výtečné charakteristice vztahů těch V. v. při Menzelovi. Heine ve svém pamfletu dotýká se otázky na str. 24 a 53 (Elsterovo vyd. sv. VII), Gutzkow ve své monografii 1. C. str. 110-111. Zajimavě posuzuje poměr G. Keller (Bachtold, G. Kellers Leben. Seine Briefe und Tagebucher I. sv., str. 217) : »Boerne ist ein ordentlicher Goethefeind. Von der Seite, wie er ihn angreift, musz man ihm freilich vieles zugeben. Es ist Goethe aber von keiner andern Seite beizukomVlen. ·Ich weisz nicht, was mich eigentlich an ihm argert. - leh weisz nicht, schmerzt es mich mehr, dasz Goethe ein so groszes Genie war, oder dasz das grosze Genie einen solchen Privatcharakter oder viel mehr Privatnichtcharakter hatte. leh weisz uicht, hasse ich Goethe und missgonne ihm seine Werke, oder liebe ich ihn um seiner \Verke willen und verzeihe ihm seine Fehler.« Spíše intuitivně než na podkladě věcného materiálu odhaluje kořeny antagonismu F. X. Šalda (Kritika pathosem a inspirací. Boje o zítřek. Praha 1905, str. 198) : »Stále opakuje se, - jednou ve větších a jindy v menších rozměrech - případ Boerneův, který krátkozrace a lbbmezenecky útočí na Goetha, n~ Goetha kritika a tvůrce nové kulturní inspirace, nové kulturni a stilové kázně, jejž podezírá z toho, že zabil naivnost a improvisační lehkost a snadnou citovou dojatost a přístupnost: na Goethea tvůrce učené in$pirace.« - Ke str. 60. Jako Menzel, působil též Boerne na Havlíčka, viz Jaknbec 1. c. str. 707; ale i na Nebeského, viz v témž díle str. 289. HEINRICH HEINE. Ke str. 61. Velká literatura o Heineovi (její bibliograf. přehled podává F.M~yer: Verzeichnis einer H. Heine-Bibliothek, Leipzig 1905) zabývá se hla,v·ně Heinem lyrikem a Heinem člověkem; Heine jako kritik přichází tu pravidelně zkrátka. Hlavní životopisný materiál sem hledící, snesen jest u Ad. Strodtmanna: H. Heine's Leben und Werke II. Bde, 3. Aufl., Hamburg 1884, kdež citována jest namnoze též příslušná korrespondence,