12- knize, pracím oněm dosti obdobn~, ač tendencí nepi-átelské, stroce založené, bohatě dokumentované bibli professorského liberalismu, zaměstnávajícího se literaturou, Gervinově »Geschichte der deutschc71 Literotur« (od r. r835), jež dovádějíc k posledním důsledkům evangelium činu a činnosti a odvolávajíc se na nedostižnou dokonalost svrchované poesie německých klassiků, radila pI-ímo Kěmcltm~. ah\' přestali psát a počali jednat. Pi-es veškeré protesty školy mladoněmecké. jež pronesl Heine, Gutzkow i Lauhe, kt1lha pronikla a pomáhala odcizovati literární vei-ejnost »Mladému Německu«. Téměi- současně, co Gervirlova postupně vycházející literární historie dobývala pevné půdy v Německu, pronikl i jiný zjev literární. nesoucí vlastně rozklad »Mladému Německu«. Byla to hegelovská kritika filosofická, jež za Rugeova vedení v »Hal1ische Jahrbúcher« seskupila kolem sebe několik znamenitých hlav mladého pokolení. které pí-evedly filosofii do života a literatury, uoinily j i případným kriteriem hodnot literárních, spojily ji s vědami exaktními, postavily ji do služeb občanské svobody a politického přerodu a vynikajíce nad »Mladé Německo« učeností, vážností a objektivitou mnohem vyc1atněj i pI-ispěly k regeneraci života než autoi-i. již chtěli založiti roku r835 »Deutsche Revue«. S politickými básníky demokratismu, republikanismu a socialismu pl-ipravila tato kritická škola revoluci roku r848. V ní nevzpomněl si nikdo již, že prttkopníkem jejím bylo také »Mladé Německo«. Jeho evangelium činu .. řeho identifikace umění a života, jeho účinná polemika proti romantismu a historismu, jeho silné nhčanské vědomí - všecka tato dogmata mladoněmecká, která nebyla skutečnými tvůrčími umělc'i 'realisována. přešla do života a zmizevše v něm jako zrno byla zapomenuta záhy. Ale jen pi-edpojatý pozorovatel. ulpívající na povrchu, dovedl by nazvati vzrušené ono pětiletí rozkvětu »Mladého Německa« marným a zbytečným. Objektivní historik rád při svědčí slovltm, jež v retrospektivě poněkud elegické napsal 'Gutzkow roku r839: »Mimo koho toto vše šlo, aniž by jej to ze spánku vyburcovalo, ten může říci: W aHy a úvod k Listům Schleiermacherovf·m byly drzé. J'vlum1tova Madonna bláznovská, \Vienbargova theorie »krásného činu« pouhou chvastavostí.; ale pi-ijdou časy a lidé, kteI-í nezlomí hůl nad nánli, nýbrž nad těmi, již Ze srdce malodušúého. scvrklého, samolibého, ze svého vzdělání a úsudku kdysi pm domáci potřebu získaného, ze své lenosti v pochopení literatury, odsoudili zjev, jcnž jz:stě neb.vl neplodným květem hluboce zakořeněných. or.~(/nických podmínek.«