121 a cítění jiných, sledovati hluboce tepny a pletivo v cizích duších a lidi z vniti-ka ven pozorovati. Co učinilo mne v poesii dramatikem, musilo mne v prose učiniti biografem.« 1 jsou vůdči znaky životopisných charakteristik z per mla do' německých asi tyto: stejnoměrný zájem o lidi myšlenky a činu, literatury a života, o muže tvůrce i ženy inspiratorky; výslovné Zdtlrazí1ování rysů významných pro vei-ejnou akci i pro utvái-ení společnosti 1Ieb politik)!; pokus o spravedlivou věcnost a objektivitu; feuil1etoni·stický ton leckde zbystřený ironií a sarkasmem; lehké napovídající zpracování látky, jež se přímo vyhýbá vědeckému vyčerpání předmětu_ O tyto rysy sdílejí se knihy Gutzkowovy »Oeffentliche Charaktcrc« (r835), »Die Zeitgenosscn« (r837) a »Gijtter, Hclden llnd Don Qui:rote (1838) s Laubeovými »M oderne Charakteristiken« (1835); Kiihneovy sbírky portraitů »Weibliche llnd mannliche Charaktere« (1838). »Fortraits llnd Silhol1etten« (r834) a zpožděná několikadílná kniha »Deutsche Charaktere« (1864-r866) s Mundtovými charakteristikami v snúšce »Charaktere und Situationen« (1837) a s Marggraffovými články shrnutými do spisu »Biicher ilud M euscheu« ( 1837). Charakteristiky ty jsou taki-ka pi-echodem od kritiky žurnalistické ke kritice literárně-historické, k níž v pozdějších letech se »Í\Iladé 1'\ ěmecko« z velké části obrátilo. Hlediska se nezměnila: literatura souzena byla dle všeobecných kulturních, společenských a politick)'ch měřítek, úkolem jejím bylo »dokázati všeobecně v dějinách písemnictví pochod děj in, tím pozvednouti literární děj iny z oblé'sti pouhé aesthetické záliby k skutečně vědecké dústojnosti, ba ještě více. k důležitémtf prvku vúejného vzdělání, ke škole mravnosti ~ vážného mužného smýšlení.« V tom smyslu Laube již r. r833 navrhoval Cottovi plán velkého díla literárně-historického, jejž záhy potom uskutečňoval pod názvem »Gescliichte der deutschen Literatllr« (1839 a 1840), zahrnuv do knihy celý německý rozvoj literární, v tom smyslu pozděj i čtyři příslušníci mladoněmeckého pokolení zobrazili děj iny nové německé literatury se zvláštním zřetelem k »Mladému Německu« Marggraff dílem »Deutschlands jiing;ste Literatur llnd Cultllrepoche« (1839), Mundt doplňkem k pi-ednáškám Fr. Schlegela s názvem »Gcschichte der Literatur der Gegell'wart« (r842), Al. Jung pi-ednáškami »V ~rleSUJlgen úber die moderne Literatur der Deutscheu« (1842) a konečné časově i vztahově poněkud vzdálený Prutz v spise »V orlesllnp:cn iiber dl:e deutsche Literatur der Gegenwart« (r847). Ironie osudu nechtěla, aby tato literárně-historická díla ).>l\Iladého Německa« šla i do budoucností. nýbrž přii-kla šťastný ten úděl