120 díly »Holland in den Jahrcn 1831 a 1832« (1833) a »Tagrbuc1z VOlH elgola~ld,< (1838), k nim druží se Gutzkowovy »Briefc allS Paris« (1842) a Mundtovy »Spa:::icrgange und Weltfalzrtcn« (1838). Leč na vrcholu kritického žurnalismu, který se mění chvílemi v kritické umění, jest »Mladé Německo«, když pracuje o biogTafické a kritické charakteristice. Tento genre, vyrůstající na l~lldě individualismu sloučeného s historickým poznáním sociálních pódmínek, mohl by se v Německu odvolávati přímo ~u Goetheovi. jen;. ve svém »\iVinkelmannovi« vytvol-il klassické dílo tohoto druhu; ale pravidelně počítá svůj rodokmen od roku 1801, kdy bratří Schlegelové vydali svoje »Charakteristiken«, v nichž snoubí se jemnoduchá psychologická introspekce s čistě herderovským pochopením ovzduší a prosti~edí historického. V stopách této knihy vidíme pak kráčeti nejen je samy, ale celou literaturu romantickou. V době dvacátých a třicátých let zdokonaluje a rozšiřuje se umění takovéto biografické charakteristiky zejména látkově: Varnhagenovy »Biographische Denkmale« (1824) zahrnují do svého objektivního líčení též postavy politiků, státníků, veřejných činiteltt a snaží se ovládnouti látku klidnou a nestrannou věcnosti. Mladoněmečtí spisovatelé. především Gutzko\:\', jeví se v té příčině žáky Varnhagenovými, ač působí na ně kromě toho ješté vliv francouzských a anglických autortl, jmenovitě Bulwera, V době mladoněmecké vstoupily též ženy v popředí vei'-ejného zájmu a ježto upoutaly všeobecně mysli mladých autori't. zasluhovaly také literární charakteristiky: Dostalo se jim' jí v hojné míi'-e. zejména Charlotte Stieglitz. které věnoval M unclt zvláště krásné dílo intimní charakteristiky »Charlottc Sticglitz. cin Dcnkmal« (18.'13). učila mladé autory vnikati do psychologie ženiny. Od té doby shledáváme v gal1erii mladoněmeckých chatakteristik též četné krásné a pohnuté ženské podobizn·y. Charakteristika stala se v mladoněmecké literatui"e genrem nejen oblíbeným. nýbrž i c1i'tležitým. poskytujíc možnost vybaviti se ze začarovaného kruhu osobní subjektivity, spravedlivě a objektivně po· chopiti individualitu cizí, zprostiti se věčného posuzování a na okamžik vykládati a vysvětlovati pHčinně a věcně. V úvodě své nejrozsáhlejší a nejzdařilejší charakteristiky »Boernes Leben« (1840) vyslovil to Gutzkow zcela určitě: »Ode dávna měl jsem náklonnost vžívati se do cizích individualit. Nejlepšími znalci lidí jsou ti. kdo pl-cit si míti prospěch ze ctností a slabostí jiných; jim nejvíce se pi"ihližují ti. kdo činí to fanatismem býti vůči každému spravedlivým. - Já nalézal jsem v tom vášnivou zálibu vžívati se do způsobu myšlení